Publicerad: 11/21/2010
Frukt och grönsaker ger skydd mot lungcancer
Fem om dagen är välkänt för de flesta av oss. Nu kommer nya studier som visar att du genom att äta fem frukter eller grönsaker om dagen kan minska risken för lungcancer med 23 procent.
 
Frukt och grönsaker ger skydd mot lungcancer

I en nypublicerad EPIC-studie, där forskare från 10 länder deltagit, fann man ett samband mellan mängden frukt och grönsaker och lungcancer.
 
- Denna forskning tittar djupare på sambandet mellan kost och lungcancer. Vi kan se att utöver mängden är det är också viktigt att variera intaget. En varierad kost minskar risken för att utveckla lungcancer, framför allt hos rökare, säger María José Sánchez Pérez, medförfattare till studien och chef för Granada cancerregistret vid andalusiska School of Public Health, sinc.
 
Resultaten från studien visar att de som åt mer än åtta portioner frukt och grönsaker minskade risken med 23 procent jämfört med de som endast åt fyra portioner frukt och grönsaker. Dessutom sjunker risken med ytterligare 4 procent för varje portion frukt och grönsaker som läggs till den dagliga i kosten.
 
Lungcancer fortsätter att vara en av de vanligaste cancersjukdomarna i industriländerna. Den största anledningen är fortfarande rökning. I studien fann man att rökarna hade mest effekt av att utöka frukt- och grönsaksätandet. Deras risk sjönk med 12 procent jämfört med 9 procent hos icke-rökarna.
 
I en amerikansk studie, som publicerades för några år sedan, med närmare 3.500 deltagare, varav hälften var kontrollgrupp, fann man att de som åt mat med mest fytoöstrogener hade 46 procent lägre risk att utveckla lungcancer och för de som åt måttligt med fytoöstrogener sjönk risken med 21 procent.
 
Man fann också att de kvinnor som åt mest frukt och grönsaker minskade risken att få lungcancer med 41 procent, medan männen tjänade mer på att äta fytoöstrogener som isoflavonoider, 44 procent minskad risk, och lignaner, 27 procent minskad risk.
 
Fytoöstrogen finns naturligt i:
- bönor
- grönsaker
- bär
- jordnötter
- solrosfrö
- linfrö
- rågbröd
- frukt
 
Fakta:
Hur mycket är en portion frukt eller grönsaker?
- 1 dl kokta grönsaker, rårivna rotfrukter.
- 1,5 dl grönbladiga grönsaker, salladsblad.
- 1 dl råa grönsaker hackade, till exempel tomat, gurka, lök.
- 1 dl bär.
- 1 normalstor frukt, till exempel äpple, päron (mandarin = 2, avokado = 0,5).
- 2 msk torkad frukt och bär.
- 0,75 dl fruktjuice av 100 procent frukt.
 
Läs mer om frukt, bär och grönsakers hälsofördelar:
Regnbågsmat - färgrik mat som håller dig ung och frisk>>
 
Livsstilsbovarna bakom cancer>>
 
Håll dig smal och minska cancerrisken>>
 
Maten som skyddar mot prostatacancer>>
 
Broccoli skyddar mot prostatacancer>>
 
Så minskar du risken för cancer>>
 
Cancertumörer bekämpar sig själva>>
 
Maitake svamp kan krympa cancertumörer>>