Publicerad: 2003-11-01 Uppdaterad: 2008-10-10
Träna Pilates hemma
Vi vet alla att vi mår bra av att träna. Har du inte tid eller ork att ta dig till gymmet är hemträning ett bra alternativ. Investera 15 minuter i dessa enkla övningar för mage och rygg som stärker bålen. Dessa övningar gör dig starkare, smidigare och förbättrar din hållning. Gör övningarna regelbundet och du kommer snabbt att märka resultat.
 
Träna Pilates hemma

Fotograf:
Per-Olof Bergström

Att många idag har dålig hållning och problem med ryggen beror till stor del på svag muskulatur. Vi har svaga rygg- och magmuskler som gör att vi inte orkar hålla uppe bålen som är kroppens kärna. Det leder till dålig hållning, felbelastning och problem med ryggen.
 
Mage och rygg
Pilatesträning är stabiliseringsträning för bålen, det vill säga man tränar mest mag- och ryggmusklerna. Man tränar den inre muskulaturen som behövs för hållningen och som kan vara svår att komma åt med traditionell styrketräning. Pilatesträning är funktionell träning vilket innebär att målet inte är att isolera och träna en muskel i taget utan att även träna musklernas samarbete. Det leder till att man får smidigare rörelser.
 
När du tränar Pilates ska du göra övningarna i långsamt tempo och hela tiden känna efter att du behåller din hållning. Du ska inte pressa ned ländryggen mot golvet när du gör dessa övningar utan sträva istället efter att behålla ryggens naturliga svank. Försök även att följa andningsinstruktionerna. Andas in genom näsan och ut genom munnen.
 
Anpassa antalet repetitioner efter hur stark du är men en riktlinje är 8-10 repetitioner per övning. Kom ihåg att det är bättre att göra få repetitioner långsamt och med god teknik än att slarva igenom övningarna många gånger. För att få bästa resultat av träningen bör du träna regelbundet, 1-3 gånger i veckan. Det är däremot bättre att träna en gång än ingen gång. Du behöver inga redskap för dessa övningar men det kan vara skönt att ligga på en matta. Bara att sätta igång!
Ytterligare information »
 
Fakta:
Historik
Pilatesträningen skapades av en tysk vid namn Joseph Pilates i början av 1900-talet. Han menade att fysisk träning var viktig både för att hålla kroppen rörlig och stark men även för att stärka immunförsvaret och kunna motstå sjukdomar.
 
Pilates själv tränade bland annat gymnastik, yoga och kampsport och man kan se inslag av dessa träningsformer i pilatesträningen. Det är tydligt att träningen är inspirerad både av österländsk och västerländsk träningsfilosofi. Pilates kallade sin träning ”Controllogy” då den handlar mycket om kroppskontroll. Inom danskretsar har Pilatesträning länge varit känd som ett bra komplement till dans. Pilates passar även utmärkt som rehabiliteringsträning.
 
I USA, Australien och England är Pilates en vanlig och utbredd träningsform. I Sverige är det först de senaste åren som pilatesträningen börjar bli känd utanför danskretsar.
 
Läs mer:
Träna magen med pilates och få platt mage snabbt>>