Publicerad: 2014-12-29 Uppdaterad: 2015-10-19
Kost och akne - slipp finnar genom att skippa socker och mjölk
En vetenskaplig genomgång visar att det finns ett tydligt samband mellan kost och akne. Genom att undvika snabba kolhydrater och mjölkprodukter kan man minska förekomsten av akne.
 
Kost och akne - slipp finnar genom att skippa socker och mjölk

Akne, eller finnar som det oftare kallas, förekommer mest bland tonåringar. Man räknar med att ungefär var tredje tonåring drabbas. Akne förekommer i viss mån även bland vuxna, så kallad vuxenakne.
 
Akne bildas i huden och är inflammerade talgkörtlar. Talgkörtlarna finns bredvid kroppens hårsäckar i huden. De större talgkörtlarna finns i ansiktet, på bröstkorgen och ryggen och det är även där som akne oftast förekommer.
 
Sambandet mellan kost och akne
Den nya studien innebär att de amerikanska forskarna har gått igenom den vetenskapliga litteraturen kring kost och akne och sammanställt resultatet. De fann tydliga samband på att fel kost påverkar eller ökar risken för akne.
 
Den mat som ökar risken för akne är snabba kolhydrater, till exempel godis, läsk, fikabröd, glass och även vitt bröd, vit pasta samt andra sockerrika livsmedel. Utöver snabba kolhydrater fann man även att mejeriprodukter ökar risken för akne.
 
De som drack mer mjölk som tonåringar hade svårare akne än de som drack lite eller ingen mjölk. Man såg också att det inte handlade om fetthalten i mjölken utan de som drack skummjölk, typ minimjölk eller lättmjölk, hade mest akne. Forskarna tror att det kan bero på de naturligt förekommande hormonerna i mjölk, att mjölk stimulerar insulinproduktionen eller innehållet av mjölksocker.
 
Eftersom akne påverkar livskvaliteten och det sociala livet anser forskarna bakom studien att det är viktigt att vården samverkar för att kunna hjälpa akne patienter med inte bara medicinsk behandling utan också kostrådgivning.
Fakta:
Kostrådgivning akne:
 
  • Ät mer grönsaker, bär och frukt. Ät grönsaker till varje måltid och bär och frukt istället för godis. Variera färgerna så att du får i dig alla färger under dagen, till exempel gul paprika, basilika (grönt), lökskivor (vit), björnbär (lila/blå), röda tomater osv. Särskilt gynnsamt anses gröna bladgrönsaker, lila och röda färger vara.
     
  • Variera matfettet. Ät mer kallpressade oljor som rapsolja, valnötsolja och olivolja och minska på smör och margarin.
     
  • Krydda med ingefära, gurkmeja och vitlök.
     
  • Drick grönt och vitt te.
     
  • Ät lite nötter varje dag. Variera mellan olika sorter.
     
  • Probiotika kan bidra till att minska inflammation, vilket kan förbättra akne.
     
  • Undvika snabba kolhydrater som läsk, godis, fikabröd, glass, vitt bröd, vit pasta och vitt ris. Välj grovt bröd med hela korn, råris och fullkornspasta istället.
  •