Publicerad: 6/13/2013
En promenad efter maten minskar risken för diabetes
Motion är känt för att förebygga och minska risken för typ 2-diabetes. Nu visar en ny studie att en kort promenad direkt efter du ätit kan vara den bästa strategin för att undvika diabetes typ 2, särskilt för äldre vuxna.
 
En promenad efter maten minskar risken för diabetes

Forskarna i den nya studien kom fram till att en 15-minuters promenad ungefär en halv timme efter en måltid sänker blodsockret lika mycket som en enda 45-minuters promenad.
 
Blodsockret stiger normalt under upp till tre timmar efter att man ätit en måltid. För att bryta ner socker och stärkelse från maten behöver kroppen ett hormon som kallas insulin. Vid typ 2-diabetes producerar kroppen inte tillräckligt med insulin för att sänka sockerhalten i blodet.
 
Genom motion kan vi naturligt hjälpa kroppen att sänka blodsockerhalten. När vi aktiverar oss så hjälper musklerna till att rensa bort glukos, blodsocker, från blodet och lagrar det i muskler eller levern för att sedan kunna använda sockret som energi.
 
Middagspromenad mest effektivt
Att ta en promenad efter maten är ett effektivt sätt att dämpa blodsockerstegringen visar den nya studien. Dessutom konstaterade forskarna att en snabb promenad efter maten var mer effektiv än en längre promenad när det gällde att sänka blodsockerhalten över natten.
 
Oftast äter vi den största måltiden på kvällen, vilket leder till större ökning av blodsocker som varar in på natten och även till nästa morgon. Det gör att en promenad efter middagen är den mest effektiva tiden att promenera efter en måltid.
 
Enligt forskarna är det särskilt viktigt för äldre att ta en promenad på maten. Dels för att insulinproduktionen blir trögare med åldern, men också för att insulinnivåerna sjunker på eftermiddagen och kvällen. Många äldre är inaktiva och blir sittande i soffan efter middagen, vilket gör att blodsockernivåerna förblir höga längre och man riskerar att gå och lägga sig med för höga blodsockernivåer. Det är enligt forskarna det värsta man kan göra för kroppen.