Publicerad: 2016-09-23
Te och choklad kan skydda mot diabetes
En brittisk studie visar att flavonoider som finns i bär, choklad och te är kopplad till lägre insulinresistens och därmed leder till mindre risk för att utveckla diabetes typ 2.
 
Te och choklad kan skydda mot diabetes

Forskare vid Institutionen för näringslära i Norwich Medical School vid University of East Anglia i Storbritannien har studerat sambandet mellan flavonoider och insulinresistens.
 
I studien analyserade forskarna data från närmare 2000 kvinnor i åldrarna 18 till 76 år. Man använde insulinresistens som markör för diabetes och mätte deltagarnas fasteglukos vid två tillfällen.
 
Insulinresistens uppstår när kroppen kan producera insulin, men inte använda den effektivt. När insulinet inte fungerar som det ska stannar sockret kvar längre i blodbanan istället för att transporteras in i cellerna. Detta gör att blodsockernivåerna stiger.
 
Forskarna tog även hänsyn till andra faktorer som kan påverka insulinresistens, till exempel BMI, anamnes, läkemedelsanvändning, dagliga kaloriintag och fysisk aktivitet.
 
Flavonoider
I studien undersökte man sambandet med flavonoider. Flavonoider är kemiska föreningar som finns i växter och som ger färg till växterna. Man underökte sex grupper av de vanligaste flavonoiderna inklusive flavanones, antocyaniner, flavan-3-oler, flavonoler, flavoner och polymerer.
 
I snitt fick deltagarna i sig 1,2 gram flavonoider per dag. Den främsta källan till flavonoiderna var teaflaviner och thearubigins som finns i svart te.
 
De deltagare som fick i sig 40 gram eller mer av antocyaniner per dag hade lägre insulinresistens och lägre C-reaktivt protein nivåer jämfört med deltagare som fick cirka 3,5 gram per dag. Antocyaniner förekommer främst i bär. Man fann även att de med höga antocyaninnivåer hade lägre nivåer av inflammation.
 
Deltagare som fick 4 gram eller mer flavoner per dag hade också lägre insulinresistens och lägre C-reaktivt protein nivåer än deltagarna som fick mindre än 1 gram per dag. Flavoner finns i grönsaker.
 
Forskarna fann inte något samband mellan de övriga flavonoid grupperna och insulinresistens.
Fakta:
Livsmedel med antocyaniner
Björnbär
Tranbärsjuice
Aroniabär
Blåbär
Aubergine
Körsbär
Acai
Svarta vinbär
 
Livsmedel med flavoner
Kakao
Mörk choklad
Fläder
Broccoli
Grönkål
Lök
Te