Publicerad: 6/6/2005
Styr över ditt barns sockerintag – även på förskolan
En debatt angående barns ökade sockerintag är nu i full gång. Att vanliga livsmedel innehåller stora mängder socker är ett faktum som uppmärksammats. Detta har livsmedelsproducenterna känt av och en uppsjö av nya livsmedel har tagits fram och marknadsförs som lättsockrade, eller helt sockerfria (men med sötningsmedel). Som förälder och konsument är detta naturligtvis förvirrande.
 
Styr över ditt barns sockerintag – även på förskolan

Att mitt i vardagsstressen stå och läsa det finstilta på juice-, yoghurt- och flingpaketen kan kännas övermäktigt samtidigt som det dåliga samvetet gnager.
Vad kan jag ge till mitt barn? Är det farligt med sötningsmedel? Blir det inte för tråkigt om allt det söta tas bort? Detta är frågor som kan dyka upp och svaren ställs mot varandra. Att genomföra förändringar hemma kan vara svårt om barnet går på förskola och där blir serverat både juice, o´boy, smaksatt yoghurt/fil och söta krämer. Denna artikel ska försöka ge svar på de flesta frågor angående val av bra vardagsmat till barn samt att ge kraft till föräldrar som har barn på förskola att våga säga ifrån.
 
Är socker farligt?
Nej, socker är inte farligt. Men självklart ska det inte överkonsumeras. Förutom att skada tänderna medför ett högt sockerintag många andra konsekvenser som till slut kan skapa en ond cirkel. Söta livsmedel ger mer energi än motsvarande naturella livsmedel, utan att för den skull ge mer mättnad. Jämför till exempel fruktyoghurt och naturell yoghurt, o´boy och vanlig mjölk. Som en direkt följd av detta kan socker leda till att man får i sig mer energi än vad kroppen behöver. Dessutom sker en snabb höjning följt av en snabb sänkning av blodsockret. Detta känner kroppen av väldigt starkt och signalerar ut att mer socker behövs för att höja blodsockret igen.
På så sätt kan en frukost som innehåller för mycket socker förstöra en hel dag. Om man ger efter för kroppens behov av socker för att höja blodsockret igen har man laddat för ännu en tur i berg och dalbanan. Detta kan leda till att man får i sig alldeles för mycket energi och alldeles för lite näring. Socker innehåller inte någon näring och matlusten kan förstöras av för många söta mellanmål.
 
Smarta barn
Man ska också komma ihåg att barn är smarta. De kan mycket väl planera att äta mycket av det söta till frukost för att sedan bara peta i maten till lunch och sedan återigen sleva i sig av den söta krämen till mellanmål.
Visst behöver barn energi, men de behöver näring också. Övervikt bland barn har ökat dramatiskt de senaste åren. Lösningen på problemet består av goda matvanor och motion.
Barn älskar för det mesta allt som är sött, precis som vi vuxna. Detta beror till stor del på att vi är däggdjur och förprogrammerade att tycka om den söta modersmjölken. Den gavs av kärlek och betydde också tröst. Förhållandet mellan vuxnas vilja att ge barn socker och barns vilja att äta socker är ungefär detsamma. Det söta används som belöning, tröst och som muta. Detta förstår barnen och utnyttjar ofta situationen för att få vad de vill ha. Aldrig tidigare har sockerkonsumtionen varit så hög. Vi har vant oss vid alldeles för mycket socker och nu för vi över detta på våra barn. Allt på grund av av missriktad kärlek.
Det är en sak att bestämma att godis och läsk begränsas till lördagar och en helt annan att styra över det totala sockerintaget till vardags. Det är inte meningen att socker ska uteslutas helt, men genom att välja smart gör man ju plats för både bullfika och efterrätt. Om man dessutom vet att barnet inte fått i sig onödigt socker på förskolan kan man med gott samvete ta en mysig fika hemma.
 
Prata mat på föräldramöten
Som förälder kan det vara bra att tala med förskolepersonalen inför ett föräldramöte och be att frågan tas upp. Då hinner personalen tänka till och förbereda sig inför mötet. De kan då berätta om hur maten på förskolan ser ut. Förhoppningsvis ställer de sig bakom förslaget om att minska sockerintaget och kan då utgöra ett bra stöd. Var dock beredd på att ämnet kan vara laddat. Alla utgår vi ju ifrån oss själva, vad vi tycker om och vad vi fick när vi var små. Det är bra om man kan få igång en diskussion för att sedan enas kring en policy vad gäller det söta på förskolan.
En bra grund att stå på är att välja bort söta drycker som läsk, saft, juice och o´boy. Fruktkräm eller fruktsoppa till mellanmål är helt onödigt. De består nästan bara av socker, även om man kokar egen kräm. Det bästa mellanmålen är frukt eller smörgås och mjölk.
Juice innehåller precis lika mycket socker som läsk och ger faktiskt inte den näring som man kan tro. C-vitamin får vi i oss ändå och överskottet kissar vi bara ut. Färskpressad juice kan vara ett bättre alternativ men det är synd att ge barnet vanan att dricka juice istället för mjölk och vatten. Färskpressad juice finns kanske inte alltid att tillgå och då kan valet bli något annat sött att dricka. För att göra ett glas färskpressad juice går det åt cirka tre apelsiner. Men då följer inte allt fruktkött med. Fruktköttet är fiberrikt och ger därför mättnad och jämnare blodsocker. När annars äter ett barn tre apelsiner och en smörgås till mellanmål?
 
Gör bättre val
Att byta ut mjölken mot söt varm choklad, till frukost är helt onödigt. Barn dricker faktiskt mjölken som den är. Det blir tyvärr inte mycket bättre om man gör varm choklad på kakopulver, mjölk och en”liiiten nypa”socker. Återigen får vi lov att gå tillbaka till oss själva och till våra behov. Ett barn föds inte med dessa behov och kan skyddas om vi sätter upp gränser.
Likadant är det med sötade fruktyoghurtar och sötade flingor. Välj naturella sorter istället, det fungerar lika bra. Servera gärna färsk frukt och/eller bär till filen. Bananskivor eller lite hallon från frysen som får tina någon minut i micron gör susen! Kan man genomföra dessa förändringar på förskolan och i hemmet har man kommit långt.
Vill ni sedan gå ett steg längre kan ni tex tänka på hur mycket sylt/socker barnen tar till gröten. Att locka barnen med söta efterrätter om de äter upp maten är kanske inte en så bra idé alla gånger? Fredagsmys kan också diskuteras. Ofta får barnen fredagsmys både på förskolan och hemma. Kanske ska man överlåta den stunden till trötta föräldrar som behöver få döva sitt dåliga samvete lite och få en skön stund med sina barn? Hur mysigt blir det förresten med popcorn när det serveras andra gången samma dag?
Överhuvudtaget kan rutiner vid festliga tillfällen diskuteras på ett föräldramöte. Hur ska födelsedagar firas? Är det okej med tårta eller ska barnen få en glasspinne istället? Att föräldrar bakar själva och bjuder på kan medföra en risk för allergiska barn. Alla vet inte att marsipan och nougat består av mandel och nötter, vilket inte får serveras på förskolan. Godis på förskolan då? Vissa barn har aldrig smakat på godis när de börjar på förskolan och många föräldrar vill skjuta på introducerandet av godis så långt det är möjligt. Är det då okej att ett barn har med sig godis att bjuda på då det fyller år? Ska barnen få godis vid påsk på dagis? Ja, allt tål att diskuteras.
 
Socker eller sötningsmedel?
Det finns livsmedel som marknadsförs som sötade enbart med fruktsocker eller med sötningsmedel. Risken man tar om man serverar dessa livsmedel är att barnen vänjer sig vid den söta smaken och kan få svårt att äta naturella varianter. Fruktsocker höjer blodsockret på samma sätt som vanligt socker och en hög konsumtion av sötningsmedel är inte heller bra. Livsmedelsverket har en övre gräns för rekommenderat intag av sötningsmedel. Om ett barn som äter mycket sötade livsmedel bara skulle byta ut allt socker mot sötningsmedel kan den gränsen överstigas.
Budskapet vi för ut när vi ser till att barnen får sötsaker vid festliga tillfällen är att socker är roligt. Omvänt blir det att barn måste ha socker för att ha roligt. Jag har hört en förälder säga att ”något roligt måste barnen väl få ha kvar? Ta inte bort allt sött och gott på förskolan, då blir det ju jättetråkigt för barnen.” En snabbtänkt förskollärare svarade då att ”om det bara är att äta sötsaker som är roligt här på förskolan har vi ju misslyckats totalt!” Därmed är det inte sagt att vi måste gå till några ytterligheter och ta till sockerförbud på förskolan eller i hemmet. Det gäller bara att göra smarta val och tänka på sockerintaget till vardags så att vi kan ge våra barn den där guldkanten på tillvaron som vi så gärna vill utan att få dåligt samvete.