Publicerad: 6/11/2017
Sex beteenden som kan öka din livslängd
Forskare har identifierat vilka livsstilsfaktorer som ökar risken att dö i förtid. Omvänt kan du alltså undvika dom och därmed få ett friskare och längre liv.
 
Sex beteenden som kan öka din livslängd

Fotograf:
Annethe Åhrberg

Enligt en studie med över 230.000 deltagare kunde forskarna koppla ihop sex riskbeteenden med ökad risk att dö i förtid.
 
Det handlar inte om några konstigheter utan om att leva sunt i största allmänhet. Det nya som forskarna kom fram till i sin genomgång av riskbeteenden var att även för mycket sömn och stillasittande var beteenden som kopplas till ökad risk att dö i förtid.
 
Lev så här och öka din livslängd
 
- Sov 7-8 timmar.
- Undvik att röka.
- Minimera alkoholintaget.
- Motionera regelbundet.
- Ät sunt.
- Rör dig så mycket som möjligt i vardagen. Ta en bensträckare var 30:e minut om du har ett stillasittande arbete.
 
Det är aldrig för sent att ändra en ovana. Ta det successivt och ändra en sak i taget om det är många punkter som inte stämmer in på dig.
 
 
Källa: Ding D, Rogers K, van der Ploeg H, Stamatakis E, Bauman AE, Traditional and emerging lifestyle risk behaviors and all-cause mortality in Middle-Aged and Older Adults. Evidence from a Large Population-Based Australian Cohort. PLoS Med 2015 12 (12): e1001917 DOI: 10,1371 / journal.pmed.1001917