Publicerad: 11/11/2003 Uppdaterad: 3/1/2007
Atkinsdieten
Frossa i bacon, smör och kött och gå ändå ner i vikt. Det låter för bra för att vara sant, och det är det också. Priset för viktnedgång med Atkinsmetoden kan bli njurproblem, hjärt-kärlsjukdom och i värsta fall döden. Trots riskerna är Atkinsdieten mer populär än någonsin, hollywoodstjärnor som Jennifer Aniston och Renee Zellwegger fungerar som dietens reklampelare och lockar fler och fler i fällan.
 
Atkinsdieten

Fotograf:
Per-Olof Bergström

Atkinsmetoden är ingen nyhet utan lanserades som bantningsmetod redan på 70-talet. Utan någon vetenskaplig grund och med säljsuccé som främsta drivkraft introducerande doktor Robert Atkins sina häpnadsväckande bantningsnyheter. ”Sluta räkna kalorier”, ”Ät fett och kött istället för frukt och grönsaker” och ”Banta utan hunger” var några av de budskap som doktor Atkins förespråkade. Det gav effekt, Atkins bantningsbok blev en bibel och han fick stor uppmärksamhet i media.
 
Tills bakslaget kom. Flera brittiska läkare reagerade på Atkinsdieten och slog larm om att den kunde vara farlig. Hjärt-kärlsjukdom ansågs då vara det största hotet. Bacon, ost och smör, som är några av de livsmedel som Atkins rekommenderar, innehåller mycket mättat fett.
 
I för stora mängder kan de orsaka höga blodfettsvärden och blodpropp. Anhängare av Atkinsmetoden tänkte om och dieten blev smutskastad istället för prisad.
 
Revansch trots nya faror
Efter att ha varit glömd och begraven i trettio år har Atkinsmetoden plötsligt återuppstått. Det började med att doktor Atkins gav ut en nyupplaga av sin bok ”The Atkins Diet Revolution” 1992 som blev en försäljningssuccé. 15 miljoner sålda böcker över hela världen resulterade i uppföljaren ”The new Atkins diet”. Den senaste boken hamnade så högt på bästsäljarlistan att bara Harry Potter sålde bättre.
 
Detta trots att Atkins böcker inte har ändrat budskap sedan 70-talet. Det är fortfarande mindre kolhydrater till fördel för mer protein och mer fett i kosten som gäller. Och det är fortfarande samma risker som följer i Atkinsdietens fotspår. Dessutom har forskare upptäckt nya faror med metoden. Svenska läkare, som Stephan Rössner varnar för leverskador och njurproblem. De som är njursjuka kan dö av Atkinsdieten och brittiska forskare har upptäckt att risken för njursten fördubblas hos unga kvinnor om de äter enligt Atkinsmetoden.
 
Wulf Becker är nutritionist på Livsmedelsverket och menar att Atkinsdietens höga proteininnehåll kan innebära risk för benskörhet.
– Atkinsdietens innehåll av höga mängder kött och mjölkprodukter innebär att man får i sig mer än dubbelt så mycket protein som man behöver. Ett så högt proteinintag kan öka kalciumförlusterna med urinen vilket i sin tur kan leda till benförluster på lång sikt, säger Wulf Becker.
 
16-årig flicka dog
Det har visat sig att Atkinsdieten mest extrema biverkning kan vara döden. En 16-årig flicka från Missouri i USA dog då hon testade Atkinsdieten. Det var den amerikanska läkartidsskriften Southern Medical Journal som avslöjade det tragiska dödsfallet i somras. Flickan hade visserligen missuppfattat Atkins budskap något och efter att ha livnärt sig på enbart kött och fisk i två veckor antogs hon ha dött av hjärtstillestånd.
 
Tidsskriften skriver visserligen ingenting om bakgrundsfaktorer, det kan hända att flickan till exempel led av en ätstörning och att det var den egentliga dödsorsaken. Oavsett Atkinsdietens roll i dramat så finns det tydliga belägg för att dieter med lågt kolhydratinnehåll och extrema protein och/eller fettnivåer kan innebära allvarliga hälsorisker. Även om huvudorsaken till den 16-åriga flickans död inte är klarlagd menar näringsexperter att det aldrig är bra att laborera kraftigt med kroppens intag av näringsämnen.
 
Lurade hollywoodstjärnor
Trots varningar och dödsfall fortsätter bantare runt om i världen att följa Dr Atkins råd. Varianter på metoden har utvecklats, Montignacmetoden, The Zone Diet och Sugarbusters är alla inspirerade av Atkins kolhydratsförbud och har snabbt dragit till sig många anhängare. Jennifer Aniston, Geri Halliwell och Renee Zellweger är bara några av de Hollywoodstjärnor som har testat Atkinsmetoden och kanske lockar deras nedbantade kroppar fler och fler att göra likadant.
 
Som med alla bantningsmetoder fungerar det oftast till en början. Kilona rasar de första veckorna och de som använder sig av dieten blir glada över att ha hittat en snabb väg till viktminskning. Men eftersom kroppen ställer om sin ämnesomsättning kommer kilona lika snabbt tillbaka. Den låga ämnesomsättningen gör så att fettförbränningen går ner på sparlåga och då blir det dessutom lätt att lägga på sig flera extrakilon.
 
Håller inte i längden
En annan anledning till att det är svårt att få Atkinsdieten eller andra bantningsmetoder att fungera långsiktigt är att det är svårt hålla sig till extrema matvanor. Ägg och bacon till frukost och stora biffar med bara lite lätt sallad till lunch kanske låter intressant till en början men efter ett par månader kan till och med den mest ivriga köttälskare börja tröttna.
 
För en långsiktig viktminskning krävs självdisciplin oavsett matval. Men varför göra valet svårare genom att välja mat som efter ett tag smakar pest och pina? Då är det smartare att välja rätt från början. Den snabba viktminskningen kanske uteblir men resultatet håller längre, förhoppningsvis livet ut.
 
Vetenskaplig undersökning
Det har gjorts en stor vetenskaplig undersökning om Atkinsdieten. Den amerikanska, ansedda läkartidsskriften ”New England Journal of Medicine” utförde en studie där de jämförde viktförändring hos personer som testade Atkinsdieten med personer som åt en traditionell energi- och fettreducerad kost. Studien pågick i ett år och man undersökte 63 kraftigt överviktiga testpersoner med en medelvikt på 100-150 kilo.
 
Överhuvudtaget var viktminskningen blygsam i båda grupperna. De som hade ätit enligt Atkinsmetoden hade minskat mer i vikt jämfört med övriga testpersoner, men bara under de sex första månaderna. Efter ett år fanns det ingen skillnad mellan grupperna.
 
Balans viktig
Forskarna i Atkinsstudien har kommenterat svårigheten med att åstadkomma en långsiktig lösning för viktminskning. Läkarna i studien skriver också att det var svårt att kontrollera i vilken mån testpersonerna faktiskt följde råden och ändrade sina matvanor. De tror att en del av deltagarna måste ha struntat i att rapportera vad de åt och drack, annars borde viktminskningen ha varit betydligt större.
 
Wulf Becker tycker att studien klart och tydligt visar att det inte finns några belägg för att Atkinsdieten fungerar på lång sikt.
– Det finns överhuvudtaget inga studier som visar att kroppen selektivt bränner mer fett på en kolhydratreducerad kost jämfört med andra lågkaloridieter, säger Wulf Becker.
 
Han menar också att en viktig slutsats i Atkins-undersökningen är att det är svårt att gå ner i vikt genom att enbart ändra sina matvanor. Istället är balansen av en varierad kost i kombination med regelbunden motion lösningen.
 
Dietisten utvärderar
Anna Olsson är talesperson för Dietisternas riksförbund. Hon tycker att Atkins riskfyllda metod innebär flera allvarliga brister.
 
Atkins förespråkar ett omvänt kostbudskap med mer fett och mindre kolhydrater. Vad tycker du om det?
– Enligt svenska näringsrekommendationer bör friska människor äta max 30 energiprocent fett och 55-60 energiprocent kolhydrater, vilket innebär att de flesta ska minska på mängden fett och äta mer frukt, grönsaker och fullkornsprodukter. Detta grundar sig på vetenskapliga studier som visar att denna fördelning är bra för att hålla sin vikt, förebygga sjukdomar och få i sig rätt mängd av olika näringsämnen. Att rekommendera ett intag av mer fett kan ha katastrofala följder med lidande som resultat.
 
Vad händer om vi drastiskt drar ner på matens innehåll av kolhydrater? Kan vi då gå miste om viktiga näringsämnen?
– Om man äter för lite kolhydratrika livsmedel som till exempel grönsaker, frukt, potatis och pasta så går man miste om viktiga vitaminer, mineraler och skyddande ämnen som alla har en viktig funktion för att kroppen ska fungera. Grönsaker och frukt förebygger dessutom sjukdomar som cancer, hjärt-kärlsjukdomar och fetma, därför bör man äta frukt och grönt regelbundet.
 
Atkins lovar att om man håller sig till hans diet kan man slippa hungerskänslor eftersom protein och fett mättar bättre än kolhydrater. Stämmer det?
– Långsamma kolhydrater som finns i till exempel fullkornsprodukter, frukt och grönsaker stannar kvar längre i magen och kan på så sätt ge en längre mättnadskänsla. Samma sak gäller för mat som innehåller mycket fett. Långsamma kolhydrater ger till skillnad från fett lite kalorier och är därför ett bättre val för en framgångsrik viktnedgång.
 
Atkins menar att grädde, smör och bacon är okej att äta. Men innehåller inte den typen av mat väldigt mycket mättat fett? Vilka effekter kan det ge?
– Grädde, smör och bacon är okej att äta ibland men inte för att det är nyttigt och hjälper dig att gå ner i vikt. Dessa livsmedel innehåller mycket fett och framförallt mättat fett. För mycket mättat fett höjer kolesterolet och kan resultera i hjärtinfarkt. En annan effekt är såklart övervikt. 2,5 miljoner överviktiga barn och vuxna finns i Sverige idag och för mycket fett i maten är en av orsakerna till detta.
 
Finns det fler risker med Atkinsdieten?
– Förutom risk för hjärt-kärlsjukdom, lever och njurskador gör den minskade mängden kolhydrater att man förlorar flera viktiga näringsämnen. Det kan i sin tur resultera i trötthet och dåligt humör.
Folsyra är ett exempel på en viktig vitamin för gravida och som förebygger ryggmärgsbråck hos fostret. Folsyra finns främst i grönsaker som Atkins förkastar i sin diet.
Det finns också risk för att drabbas av förstoppning och magproblem genom att utesluta kolhydratrika livsmedel med mycket kostfiber som annars håller magen i form.
 
Vilka är dina bästa råd för viktminskning?
– Eftersom alla har ett individuellt behov av olika näringsämnen och eftersom vi lever olika liv så skiljer mina kostråd sig från person till person. Några viktiga grundpelare för de flesta friska vuxna är att äta rikligt med frukt och grönt, försök komma upp i ett halvt kilo om dagen. Att äta regelbundet och lära sig laga riktigt god, bra mat som du mår bra av är också viktigt. Jag vill förkasta myten om att nyttig mat är äcklig och hoppas att folk istället kan upptäcka motsatsen.
Fakta:
Mat enligt Atkins
Du får äta: Kött, fisk, vissa grönsaker, ägg och feta mjölkprodukter.
 
Du får INTE äta: Potatis, pasta, ris, bröd och frukt.
 
Så kan en dags meny se ut:
 
Frukost: Äggröra på 2-3 ägg och sex skivor stekt bacon.
 
Lunch: En stor biff med riven parmesanost serverad till lite isbergssallad, svamp, lök och selleri.
 
Middag: Fem kycklingvingar med två selleristjälkar, lite gröna bönor och gurka toppad med en stor klick ranchdressing.