Publicerad: 8/27/2007 Uppdaterad: 10/10/2012
Juice och läsk fräter sönder våra tänder
Sedan 80-talet har läskkonsumtionen i Sverige ökat med 50 liter per person. Tandvården ser nu konsekvenserna av att vi dricker alltmer läsk, sportdrycker, juice och vin. Dryckerna har en hög surhetsgrad som utsätter tänderna för påfrestningar, som är betydligt värre för tänderna än hål.
 
Juice och läsk fräter sönder våra tänder

Fotograf:
www.fotoakuten.se

I England visar en ny studie att 34% av de engelska barnen mellan 4-17 år dricker 2-3 glas juice eller läsk per dag under vintern. På sommaren kan det bli så mycket som 8-9 glas per dag. Även i Sverige har konsumtionen av läsk ökat - vi dricker i snitt 80 liter läsk per person.
 
I takt med att vi vill äta och dricka hälsosammare så ger många föräldrar sina barn juice istället för läsk. Men för tänderna blir resultatet detsamma som att dricka läsk. Risken för frätskador ökar avsevärt, framför allt hos barn och ungdomar som inte har hunnit utveckla emaljen färdigt.
 
– Det är en klar skillnad mot för ett par år sedan, säger Henrik Raber, tandläkare på Folktandvården. Det värsta med frätskadorna är att syran luckrar upp emaljen och gör tänderna sköra.
 
Tandborstning hjälper inte
En frätskada som uppstått kan aldrig gå tillbaka utan tandvävnaden som försvunnit är borta för alltid. Att vara noggrannare med tandborstningen hjälper inte heller. Det enda som hjälper är att förändra sina mat- och dryckesvanor.
 
Det som händer vid intag av till exempel läsk är att syran i dryckerna fräter på tänderna och medför att tandytan försvinner lager för lager. I värsta fall försvinner hela tanden. Slitningsprocessen på barn och ungdomar är snabbare då deras emalj inte är lika hård som hos vuxna.
 
Men det är inte bara läsk som kan skapa problem. Även juice, sportdrycker, lightläsk och vin sänker PH-värdet i munnen och kan ge upphov till frätskador.
 
– För att undvika frätskador bör man dricka vanligt vatten om man är törstig, men om man dricker läsk eller juice bör man vänta minst en halvtimme med att borsta tänderna eftersom emaljen annars slipas bort, säger Henrik Raber.
 
Så undviker du frätskador
Under 2004 kom rapporter som visade att uppemot 40% av barn och ungdomar drabbats av frätskador. Tyvärr finns inga indikationer på att läget skulle förbättrats sedan dess.
 
Här följer några råd för hur du kan undvika frätskador på dina eller dina barns tänder.
 
  • Ge aldrig söta drycker till småbarn i nappflaska - ge vatten.
  • Undvik småätande - låt tänderna vila mellan måltiderna.
  • Mjölk och ost är salivstimulerande och bildar en skyddande hinna på tänderna.
  • Fett i maten skyddar tänderna.
  • Istället för att bara ge en frukt till mellanmål kan man komplettera med nötter, ostkuber eller 1 glas mjölk för att skydda tänderna.
  • Skölj tänderna med vatten efter intag av sura livsmedel och drycker.
  • Borsta aldrig tänderna direkt efter intag av juice, läsk, godis etc vänta minst 30 minuter.
  • Sitt inte och småsippa på läsk, juice etc under lång tid. Drick snabbt, skölj med vatten och låt tänderna sedan vila.
  • Om du vill dricka sura drycker så gör det med sugrör för att minska kontakten med tandemaljen.
  • Torkad frukt är inte bättre än godis för tänderna.
  • Om du har svårt att dricka vatten så börja med att späda ut juicen, läsken etc med vatten.
  • Fakta:
    Sura livsmedel och drycker
  • Läsk
  • Lightdrycker
  • Fruktjuice
  • Fruktdrinkar
  • Vin
  • Cider
  • Vissa örttéer
  • Frukt (inte bananer)
  • Isglass
  • Sportdrycker
  • Surt godis
  • Ketchup
  • Vinäger
  • Pickles
  • Isté
  • Semper fruktdrycker från 4 månader
  • Mineralvatten med kolsyra
  • Mineralvatten med fruktjuice
     
    Tandemaljen börjar lösas upp vid PH-värde 5,5 eller lägre.
  •