Publicerad: 4/13/2013
Mat som sänker högt kolesterol
Här är tips på livsmedel som kan sänka högt kolesterol
 
Mat som sänker högt kolesterol

  • Havregryn och havrekli
    Havregryn innehåller lösliga fiber, så kallade betaglukaner, som minskar det dåliga kolesterolet, LDL.
     
    Lösliga fiber gör att upptaget av kolesterol i tarmarna minskar. Sikta in dig på minst 10 gram lösligt fiber per dag. Ät till exempel havregrynsgröt med banan till frukost.
     
    Lösliga fibrer finns även i bönor, äpplen, päron, psylliumfrö, korn och katrinplommon.
     
  • Valnötter och mandlar
    Valnötter och mandel sänker kolesterolet och håller blodkärlen friska och elastiska. En tydlig förbättring kan fås redan inom fyra veckor.
     
    Ät en handfull valnötter eller mandlar per dag. Eller krossa dem och strö över filen eller havregrynsgröten.
     
  • Fisk
    Det finns klara kolesterolsänkande fördelar med att äta fet fisk. De innehåller rikligt med omega-3 fett som även sänker blodtrycket och risken för blodproppar.
     
    Ät minst två portioner fisk i veckan. Höga halter av omega-3 fett finns i makrill, lake, öring, sill, sardiner, långfenad tonfisk och lax.
     
  • Olivolja
    Olivolja innehåller en mix av antioxidanter som kan sänka det onda kolesterolet men lämnar det goda, HDL, kolesterolet orört.
     
    Ät 1,5 matsked olivolja per dag. Använd den på dina grönsaker, doppa brödet i den eller blanda en olja-vinäger-dressing. Se till att du använder kallpressad, extra virgin olivolja, där finns flest hälsosamma antioxidanter kvar.
     
  • Växtsteroler
    Växtsteroler sänker kolesterolhalten och hjälper till att bygga upp cellens väggar och struktur.
     
    Växtsteroler finns naturligt i bland annat bönor, spannmålsprodukter, grönsaker, frukt, nötter, vegetabiliska oljor som olivolja och rapsolja.
     
     
    Källa: MayoClinic