Publicerad: 2/15/2016
Medelhavsmat ger skydd mot diabetes typ 2
Spansk forskning visar att dom som äter medelhavsmat minskar risken att få typ 2-diabetes med 83 procent.
 
Medelhavsmat ger skydd mot diabetes typ 2

Fotograf:
Annethe Åhrberg

Tidigare forskning har kopplat medelhavsmat till ett längre liv, färre hjärtinfarkter, mindre risk för cancer, mindre risk för Alzheimers och lindring av reumatism.
 
Nu kan du ven minska risken för diabetes typ 2 rejält.
 
Forskarna följde 13.000 friska akademiker från universitetet i Navarra i Spanien under åtta år. De ville undersöka hur kosten påverkar friska personers risk att utveckla diabetes.
 
Det visade sig att de som åt enligt Medelhavsdieten löpte 83 procents lägre risk att utveckla diabetes typ 2. Personer med diabetes i släkten eller andra riskfaktorer för att utveckla diabetes typ 2 minskade sin risk lika mycket som de som var utan riskfaktorer för diabetes.
 
Man tror att nyttigheten med kosten ligger i det höga fiberintaget, de vegetabiliska omättade fetterna, det låga intaget av transfetter och alkohol samt att maten är rik på antioxidanter.
 
Den nyttiga medelhavsmaten består av:
 
MYCKET:
  • färska grönsaker
  • färsk frukt
  • olivolja
  • bönor/linser
  • fisk
  • surdegsbakat bröd
     
    MINDRE:
  • kött
  • mejeriprodukter
  • alkohol
     
  • Fakta:
    Läs mer:
  • Medelhavskost - nyttig mat för din hälsa>>
     
    Medelhavsdiet skyddar mot våra vanliga folksjukdomar>>
     
    Medelhavskost ger längre liv visar nya studier>>
     
    Medelhavskost minskar risken för övervikt hos barn>>
     
    Medelhavsdiet minskar risken för stroke>>
  •  
    Här är recept influerad av nyttig medelhavsmat:
  • Lax med lime >>
     
  • Hummus på röda linser>>
     
  • Kikärter med tomater och blomkål>>
     
  • Tigerräkor med smak av medelhavet>>
     
  • Räkor med tomater och fetaost >>
     
  • Linssallad>>
     
  • Rostade grönsaker på spanskt vis>>
  •