Publicerad: 2008-10-20
Omega 6 fett kopplas till Alzheimers
En studie på möss visar att de möss som hade mest omega 6 i hjärnan hade sämre minne och var mer förvirrade än de med lägre nivåer av omega 6. Genom att sänka omega 6-nivåerna kunde forskarna förbättra minnet.
 
Omega 6 fett kopplas till Alzheimers

Forskarna har funnit ett samband mellan degenerativa hjärnsjukdomar och förhöjda nivåer av omega-6 i hjärnan. Omega-6 är en livsnödvändig fettsyra som vi inte kan tillverka själva utan den måste tillföras via kosten.
 
Men problemet idag är att vi får i oss för mycket omega 6 jämfört med omega 3 som också är en livsnödvändig fettsyra. Genom att byta ut matoljor och undvika viss sorts mat kan dom flesta få en bra balans mellan omega 6 och omega 3.
 
Forskarna hoppas att upptäckten kan bana väg för ett sätt att behandla demens med narkotika. I studien mättes nivåerna av omega 6 i hjärnan hos friska möss samt hos en grupp möss som fötts upp för att utveckla Alzheimers-liknande villkor.
 
Man fann högre nivåer av omega 6 hos möss med minnesförlust och förvirrat beteende.
 
- Den mest slående förändringen var en ökning i hjärnan och metaboliter i hippocampus, vårt minnescentrum som påverkas allvarligt av Alzheimers, säger Dr Rene Sanches-Mejia, vid Gladstone Institute i San Francisco.
 
Genom att ändra den genetiska sammansättningen hos Alzheimers-mössen kunde forskarna sänka nivåerna av fettsyran omega-6 och förbättra mössens minne. Forskarna tror att omega 6 stör hjärnans nervceller.
 
- Arakidonsyra skapar sannolikt förödelse hos Alzheimers-mössen genom att orsaka för mycket stimulering, vilket gör nervcellerna sjuka. Genom att sänka arakidonsyra-nivåerna gör vi det möjligt för nervceller att fungera normalt, säger Dr Sanches-Meija.
 
 
Källa: Gladstone institutes
Fakta:
Arakidonsyra
Vid nedbrytning av omega-6 fett bildas kemikalien arakidonsyra. Arakidonsyra kan orsaka inflammationer och celldöd. Mindre omega-6 ger mindre arakidonsyra. Genom kosten får vi bland annat i oss arakidonsyra genom kött.
 
Det dåliga omega-6 fettet
  • Majsolja
  • Tistelolja
  • Solrosolja
  • Sojaolja
  • Margariner
  • Matolja
  • Friterad mat (pommes frites, nuggets, fiskburgare, veg burgare etc)
  • Röror och dressingar
  • Kakor & bageriprodukter
  • Snacks som chips och popcorn
     
    Bra omega 6 fett:
  • Nötter och frön
     
    Byt till bra omega 3 fett:
  • Rapsolja
  • Olivolja
  • Fet fisk
     
  •