Publicerad: 2017-09-19
Sömnen påverkar din hälsa
Fler och fler lider av sömnproblem med långa sömnlösa nätter. Här är anledningarna till att det är så viktigt att sova gott om natten. Vi har sammanställt hur sömnen påverkar din hälsa.
 
Sömnen påverkar din hälsa

1. Sömn stärker ditt immunförsvar
För lite sömn gör att ditt immunförsvar sänks och du drabbas lättare av sjukdomar.
 
2. Sömn bromsar åldrandet
För lite sömn höjer nivåerna av stresshormoner och sänker nivåerna av tillväxthormon. Tillväxthormon behövs för att cellerna ska kunna repareras och förnyas. I en studie har man sett att unga människor med eftersatt sömn låg på samma hormonella nivå som är vanligt bland äldre.
 
3. God sömn minskar risken för diabetes
Sömnlöshet ökar risken för insulinresistens som är ett förstadium till typ 2-diabetes.
 
4. Sömn håller dig smal
När du sover för lite blir det en obalans mellan kroppens hormoner. Bland annat utsöndras det mer av det aptitstimulerande hormonet ghrelin i blodet och mindre av det aptitnedsättande hormonet leptin. Det gör att sug och längtan efter skräpmat ökar.
 
5. Sömn ger bra minne
En god sömn bidrar till bättre minne. ─ven enstaka sömnlösa nätter försämrar koncentration och minne och kan påverka arbetsinsatsen negativt.
 
6. Sömn gör dig gladare
Personer med sömnproblem har ökad risk att drabbas av depression, alkoholism och självmord.
 
 
Källa: Prevention, BBC News
Fakta:
Läs mer om sömn och hälsa:
 
Så sover du som Törnrosa>>
 
Snarkning stjäl vår sömn och gör oss trötta på jobbet>>
 
SömnapnÚ ľ en behandlingsbar folksjukdom>>
 
Viktnedgång effektiv behandling mot sömnapnÚ>>
 
Psykoterapi eller medicin hjälp för sömnlösa när egenvård inte räcker>>
 
Kvinnor behöver mer sömn än män>>
 
Sömn är bästa stresshanteringen>>
 
Bra sömnvanor spar kalorier>>
 
För lite sömn gör dig tjock>>
 
God sömn ger livskvalitet >>