Publicerad: 12/18/2008
GI-mat bättre än fibrer för diabetiker
Mat med lågt glykemiskt index, GI-mat, är bästa maten för diabetiker. GI-maten består av livsmedel som höjer blodsockret långsammare än annan mat, till exempel bönor, linser, nötter och frön.
 
GI-mat bättre än fibrer för diabetiker

Studien omfattade cirka 200 män och kvinnor med diabetes typ 2. Snittåldern var 60 år och alla behandlades med medicin mot sin diabetes. Deltagarna i studien delades in i två kostgrupper - en fullkornsgrupp och en GI-grupp.
 
I fullkornsgruppen fick man bland annat äta råris, potatis med skal och fullkornsprodukter, medan GI-gruppen åt mer bönor, linser, ärter och nötter. Båda grupperna rekommenderades att äta frukt och grönsaker. Försöket pågick under sex månader.
 
Forskarna fann att mat med lågt GI ledde till förbättrade kolesterolvärden samt lägre blodsockernivåer.
 
– De här resultaten är i linje med resultat från tidigare studier som också har visat att åldersdiabetiker får en underlättad blodsockerreglering med en låg-GI-kost, säger Inger Björck, professor i livsmedelsrelaterad näringslära vid Lunds universitet till Sveriges radio.
 
Studien visar att GI-gruppen fick bättre blodvärden och löpte mindre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar än de som följde fullkornsdieten. GI-kosten gav bättre resultat på blodfetter och blodsockerreglering.
 
Ytterligare information »
 
Fakta:
Läs mer:
Vad är glykemiskt index och för vem är det bra>>
 
Så blir potatisen GI-rätt>>
 
GI-värden på 276 livsmedel>>
 
Ändrade kostvanor hos diabetiker gav resultat>>
 
Ursprunglig föda bra för diabetiker>>