Publicerad: 6/2/2010
Hjärtvänlig mat
Sund listar den hjärtvänliga maten och maten du ska undvika.
 
Hjärtvänlig mat

Hjärtat gillar mat med mycket antioxidanter, särskilt E-vitamin, C-vitamin, betakaroten och flavonoider, kalium, B-vitaminer och bra fettsyror som omega 3.
 
Omega 3 hämmar inflammationer och kan minska risken för arytmier i hjärtat samt proppbildning i våra blodkärl.
 
Antioxidanterna skyddar fett från att härskna i kroppen och är särskilt viktiga vid intag av fleromättat fett som lättare härsknar. Antioxidanter skyddar också våra celler från skador och åldrande.
 
Kalium är blodtrycksreglerande medan E-vitamin skyddar fleromättat fett från att härskna samt syresätter vårt blod. B-vitamin behövs främst för blodet.
 
När det gäller mättat fett så delar Walter C Willett, näringsfysiolog och forskare vid Harvard Medical School, in det mättade fettet i tre kategorier. Det sämsta mättade fettet kommer enligt honom från smör och mjölkprodukter, kött är lite bättre och till vår glädje anser han att mättat fett i mörk choklad och kakaosmör tillhör det bättre.
 
Exempel på bra mat för hjärtat:
 
  • Broccoli
  • Mörka bladgrönsaker
  • Grönsaker
  • Röd paprika
  • Aprikoser
  • Mango
  • Pumpa
  • Morötter
  • Fullkorn
  • Torkad frukt
  • Mandel och andra nötter
  • Bananer
  • Citrusfrukter
  • Lax
  • Sardiner
  • Makrill
  • Ansjovis
  • Bönor
  • Vetegroddar
  • Solrosfrön
  • Sötpotatis
     
    Mat som skadar ditt hjärta:
  • Transfetter
    Finns i kakor, bullar, snacks, friterad mat, bränd lax och restaurangmat. Välj ekologiska kakor och laga din mat hemma om du inte känner till hur restaurangen tillagar maten och använder transfetter.
     
  • Stora portioner
    Att äta stora portioner gör att hjärtat får jobba på högtryck för att kunna forsla maten via blodet dit det ska. Nöj dig med 80 procent på tallriken istället för 150.
     
  • Akrylamid
    Finns i chips, kakor, knäckebröd, flingor och pommes frites. Akrylamid ökar risken för inflammatoriska markörer och har negativ inverkan på antioxidanter och det goda kolesterolet i kroppen.
     
  • Socker
    Socker höjer blodsocker snabbt vilket leder till onödiga akututryckningar från kroppens blodsockersänkare, insulin, för att forsla bort sockret från våra blodkärl. För mycket socker sliter på blodkärlen.
     
  • Salt
    För mycket salt höjer blodtrycket och gör att hjärtat får jobba onödigt hårt.
  • Fakta:
    Hjärtvänliga recept
     
    Jordärtskocks- och blomkålssoppa med rostade solrosfrön>>
     
    Cashewlax med papayasås>>
     
    Zucchinilåda>>
     
    Grekiska bönor i ugn
     
    Grillad kycklingfilé med grön linssallad och stekt citron
     
    Mung dhal med spenat>>
     
    Grekiska äpplen
     
    Citrus & chokladshot
     
    Aprikos- och mandelklickar>>
     
     
    Läs mer:
    Riktlinjer för hjärthälsa>>
     
    Motion bäst mot farlig bukfetma>>
     
    DASH-kost minskar risken för hjärtinfarkt och stroke hos kvinnor>>
     
    Vattenmelon är toppen för hjärta, muskler och blodkärl>>
     
    Borsta tänderna och minska risken för hjärtsjukdomar>>
     
    Ät nyttigt och minska risken för hjärtinfarkt>>
     
    Hjärt- och kärlsjukdomar – onödigt vanligt>>
     
    Hjärta och kärl mår bra av din favoritmusik>>
     
    Yoga är bra för hjärta och kärl>>