 |
Valnötter och valnötsolja är bra för hjärtat
Genom att äta valnötter eller använda valnötsolja kan du minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar visar en ny amerikansk studie.
Läs mer » |  |  |  |
|
Nypon sänker kolesterol och blodtryck
 | | Kopplingen mellan de stora folksjukdomarna hjärt-kärlsjukdom, fetma och diabetes är stark och forskning pågår på alla fronter. Aktuella studier visar att nypon påverkar både kolesterol och blodtryck i rätt riktning. | Läs mer » | | Spenat ger ökad muskelstyrka
 | | Nitrat, som förekommer naturligt i till exempel spenat, har en kraftigt positiv effekt på muskelstyrka. Forskare har identifierat två proteiner som ökar i musklerna efter intag av nitrat.
| Läs mer » | |
 |
 |
 | Matguide för hjärnan
Det finns mat som är bättre än andra för hjärnans funktion. Vi listar maten som ger hjärnkraft och minskad risk för Alzheimers sjukdom.
Läs mer » |  |  |
|
Minska risken för depression med Medelhavsdieten
 | | En spansk studie visar att personer som följt Medelhavsdieten löper mindre risk att utveckla depression. Medelhavsdieten består av grönsaker, frukt, nötter, fullkorn och fisk. | Läs mer » | | Citrusfrukter minskar risken för stroke
 | | Antioxidantföreningar i citrusfrukter kan minska risken för stroke med närmare 20 procent. Det visar en studie som publicerats i Journal of American Heart Association. | Läs mer » | |
 |
 |
 | Jordgubbar och blåbär bra för hjärthälsan
Genom att äta tre eller fler portioner blåbär och jordgubbar per vecka kan kvinnor minska sin risk för hjärtinfarkt med så mycket som en tredjedel.
Läs mer » |  |  |
|
En portion broccoli ger skydd mot prostatacancer
 | | Prostatacancer är den vanligaste cancerformen hos svenska män. Enligt cancerfonden får 10.000 svenska män diagnosen årligen. Genom att äta minst en portion broccoli i veckan kan alla män minska risken för prostatacancer. | Läs mer » | | Jordnötssås återkallas - innehåller mögelgifter
| Santa Maria återkallar sin jordnötssås då den visat sig innehålla för höga halter av aflatoxiner, ett mögelgift. | Läs mer » | |
 |
 |
 | Så undviker du mögelgifter
Om mögel växer på livsmedel finns det risk för att det bildas mögelgifter. Så här gör du med mögliga livsmedel.
Läs mer » |  |  |
|
Mat som sänker högt kolesterol
 | | Här är tips på livsmedel som kan sänka högt kolesterol | Läs mer » | | Frysta bär kan orsaka hepatit A-smitta
 | | Antalet fall av Hepatit A har ökat kraftigt i Sverige och i samtliga andra nordiska länder de senaste månaderna. Smittan misstänks komma från frysta bär. | Läs mer » | |
 |
 |
Omega 3-fett gör att pensionärer lever två år längre
En ny amerikansk studie visar att Omega 3-fett är bra för hjärtat och gör att äldre lever friskare längre.
Läs mer » |  |  |  |
|
Med rätt kvällsmat äter du mindre lunch
 | | Kokta kornkärnor ger en mättnad som varar i upptill 16 timmar. Det visar en forskningsstudie där försökspersoner åt kokta kornkärnor till kvällsmål. Dagen därpå valde de spontant att äta signifikant mindre till lunch jämfört med vad de åt när de fick vitt bröd kvällen dessförinnan. Frukosten var densamma vid båda tillfällena. | Läs mer » | | Grönsaksjuice - ett smidigt sätt att få i sig grönsaker och förbättra hälsan
 | | Hälften av oss kommer inte upp i rekommenderat intag av grönsaker, frukt och bär per dag. Men det finns en genväg som snabbt ger energi, föryngring, bättre tarmflora och minskar risken för Alzheimers. Genom att dricka våra grönsaker får vi lättare i oss dagsbehovet och lite till. | Läs mer » | |
 |
 |
Maten som bekämpar inflammationer i kroppen
Inflammation är kroppens normala försvarsreaktion mot ett smittämne, skada, bakterie eller virus. Även om det är ett naturligt försvar så kan det ibland leda till utveckling av kronisk inflammation om den inte motarbetas i tid. Ett sätt att hjälpa kroppen är med rätt mat.
Läs mer » |  |  |  |
|
Välj ekologiskt och slipp kemikalier i maten
 | | En ny rapport från EFSA visar att det finns skäl att välja ekologiskt om du inte redan gör det. | Läs mer » | | Läsk och andra söta drycker orsakar 180.000 dödsfall
 | | Ny forskning visar att läsk, fruktdrycker och sportdrycker kopplas till 180.000 dödsfall varje år. | Läs mer » | |
 |
 |
|
Vindruvor ger skydd mot hjärtsjukdom
 | | Färgen och den lite sträva känslan i rödvin kommer från en naturlig substans som kan motverka hjärt- och kärlsjukdom. Men även vitt vin och alkoholfri druvjuice kan ha positiva effekter, visar en laboratoriestudie vid Linköpings universitet.
| Läs mer » | | Mangostan - frukternas drottning
 | | Mangostan är en exotisk frukt från Sydostasien som fortfarande är okänd för många. Det unika med frukten är både den speciella smaken och antioxidanterna xanthoner. | Läs mer » | |
 |
 |
 | Ät vegetariskt och förbrättra din hälsa
Att äta vegetarisk kost minskar risken för både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Det gör även att man går ner i vikt, vilket faktiskt är fördelaktigt även för normalviktiga personer.
Läs mer » |  |  |
|
Medelhavsdieten minskar risken för hjärtsjukdomar
 | | En ny spansk studie visar att du kan minska risken för hjärtsjukdomar med 30 procent genom att äta en Medelhavsdiet som innehåller kallpressad olivolja och nötter. | Läs mer » | | Säker livsmedelshantering skyddar mot matförgiftning
 | | En ny studie visar att förorenad sallad är det livsmedel som orsakar flest livsmedelsburna sjukdomar medan förorenade fågelrätter orsakar flest dödsfall. Genom att hantera maten säkert kan man undvika att bli sjuk. | Läs mer » | |
 |
 |
Melamin i porslin läcker ut i maten
Ny forskning visar att melamin läcker ut ur porslin vid höga temperaturer. Om du till exempel äter en varm soppa i melaminporslin får du i dig nästan sju gånger mer melamin än om du äter ur keramiskt porslin.
Läs mer » |  |  |  |
|
Apelsiner mer än bara C-vitamin
 | | Apelsin är en folkkär frukt som innehåller mycket nyttigheter för din hälsa. Ät en apelsin om dagen och få extra skydd mot ögonsjukdomar, reumatism, hjärtkärlsjukdom och cancer. Dessutom är C-vitaminet i apelsinen föryngrande för vår hud. | Läs mer » | | Tryptofan ger glädje och bättre sömn
 | | Tryptofan brukar kallas för ett naturligt anti-depp-medel. Genom mat kan kroppen bilda tryptofan som hjälper oss att reglera både humör och sömn. Här listar vi maten som du behöver för att må bättre. | Läs mer » | |
 |
 |
 | Vegetarisk mat minskar risken för hjärtsjukdomar
Att äta vegetarisk kost minskar risken för både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Det visar en studie vid Högskolan i Halmstad.
Läs mer » |  |  |
|
Pistagenöt - nyttigt snacks för hälsan
 | | Pistagenötter innehåller gott om nyttigheter för såväl hud, hjärta och vikt. Ät dom som snacks eller mellanmål. sund.nu listar varför dom är så nyttiga. | Läs mer » | | Maten som ökar dina chanser till ett långt friskt liv
 | | Forskare vid Leeds universitet har sammanställt 20 livsmedel som ger dig ökad chans att leva ett friskt långt liv. De flesta livsmedlen ryms inom frukt och grönt, men det finns även utrymme för lite choklad i dieten. | Läs mer » | |
 |
 |
 | Sparris är både nyttig och kalorisnål
Sparris innehåller mängder med nyttiga vitaminer. Du får bland annat i dig folsyra, K-vitamin, C- och E-vitamin. Bland hälsofördelarna kan nämnas bättre hjärt- och kärlhälsa, mindre baksmälla, detoxeffekt och en hälsosam tarmflora.
Läs mer » |  |  |
|
Byt dessa fem livsmedel till ekologiskt
 | | Det kan fortfarande vara svårt att hitta ekologiska varianter av alla livsmedel. Här tipsar vi om fem du bör leta lite extra efter. | Läs mer » | | Grapefrukt en sötsyrlig kick för hälsa och hy
 | | Grapefrukt är en riktig hälsokick för ditt immunförsvar. Den ger vacker hy och innehåller många stärkande antioxidanter som kan skydda mot både hjärtsjukdom och cancer. | Läs mer » | |
 |
 |
|